نمایش پیام های آموزشی
 
ده گام پیشگیری از سرطان

شعار امسال هفته سرطان: "سرطان قابل پیشگیري و درمان است، با خود مراقبتی و امید"

 

جهت افزایش آگاهی عمومی دوم تا هفتم بهمن ماه به عنوان هفته سرطان معرفی شده است و شعار امسال هفته سرطان" سرطان قابل پیشگیري و درمان است، با خود مراقبتی و امید" می باشد. هنگامی که پیشگیری از سرطان در ذهن خطور می‌کند عقل سلیم چنین می‌گوید، بیش از ۴۰٪سرطان‌ها ناشی از سبک‌ غلط زندگی از قبیل سیگار کشیدن، پرخوری و ورزش نکردن است. از طرف دیگر در تعداد معدودی از سرطان‌ها تا حدودی ژنتیک نقش دارد. به معنای دقیق کلمه، تمرکز روی رفتار‌های سالم مؤثرترین راه برای کاهش خطر سرطان است.

علت ابتلاي بعضی افراد به برخی سرطان ها کاملا مشخص نیست، اما برخی از عوامل خطر سرطان ها شناخته شده میباشد که با اجتناب از آنها می توان از ریسک ابتلا به سرطان کاست.

برخی از عوامل خطر ساز قابل کنترل نیستند مانند سن و یا ژنتیک. اما به جز این عوامل غیرقابل کنترل، عوامل خطرزاي اثبات شده دیگري هم وجود دارند که می توان آن ها را کنترل کرد یا از آن ها اجتناب نمود که از این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.       سیگار و قلیان نکشید و در معرض دود آن قرار نگیرید.

2.       روزانه حداقل 30 دقیقه تند راه بروید.

3.       روزانه 5 وعده میوه و سبزی بخورید.

4.       مصرف نمک، قند ، شکر و روغن روزانه خود را کاهش دهید.

5.       وزن خود را مدیریت کنید. چاقی و اضافه وزن بیماری زاست.

6.       با کرم ضد آفتاب و پوشش مناسب از پوست خود محافظت کنید.

7.       الکل ننوشید و از مواد مخدر دوری کنید.

8.       آلاینده های سرطان زا را بشناسید و از خود حفاظت کنید.

9.       با خود ،دیگران و محیط زیست مهربان باشید.

10.       علائم هشداردهنده سرطان را بشناسید و به موقع مراجعه کنید.

پرهیز از مصرف دخانیات:

مصرف محصولات تنباکو با بسیاري از سرطان ها در ارتباط می باشد و بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت استعمال محصولات تنباکو یکی از ریسک فاکتورهاي اصلی براي سرطان هایی است که مسئول 20٪ مرگ ھای ناشی از سرطان هستند و حدود 70٪ مرگ ھای ناشی از سرطان ریه در جهان می باشد.

افزایش تحرکات بدنی:

ورزش منظم حداقل 30 دقیقه در روز در بیشتر روزهاي هفته داشته باشید.

بهبود و ارتقاي تغذیه:

مواد غذایی آنتی اکسیدان (مانند ویتامین -هاي E،C ،A و بتاکاروتن ها) آسیب هاي بالقوه وارده به سلول ها را بر اثر خاصیت آنتی اکسیدانی خود خنثی می نمایند. میوه ها و سبزیجات متداول معمولا مقدار زیادي از این آنتی اکسیدان ها دارند و توصیه می شود که روزانه حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف شود . در رژیم غذایی از مصرف مقادیر زیاد گوشت قرمز و گوشت هاي فرآوري شده اجتناب گردد. چون این گوشت ها معمولا حاوي نیتریت، مواد افزودنی شیمیایی جهت حفظ و نگهداري و مواد طعم دهنده میباشند. از مصرف مقادیر زیاد نمک و غذاهاي نگهداري شده در نمک اجتناب نمایید چون می توانند خطر ابتلا به سرطان معده و کولورکتال را افزایش دهند.

 کنترل وزن:

طبق نظر موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان(AICR) ، اضافه وزن فقط به کمر شما آسیب نمی‌زند بلکه چاقی بیش از حد عامل افزایش خطر ۱۰ گونه سرطان از جمله مری، کلیه و کیسه صفرا است. بافت‌های چاق، پروتئینی تولید می‌کند که موجب التهاب می‌شود، سلول های سرطانی را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.

 امروزه سبک‌های خاص زندگی حفظ وزن طبیعی را دشوار‌تر از همیشه می‌سازد. فست فودها ارزان هستند و بجای بیرون رفتن از خانه، بیشتر وقت خود را صرف تلویزیون و رایانه می‌کنیم. بهتر است مرتب خود را وزن کنید و اگر عددهای ترازو رو به افزایش بود، اقدامی کنید. شاخص توده بدنی خود را زیر ۲۵ نگه دارید.

استفاده از کرم ضد آفتاب:

هر روز مقدار کمی کرم ضد آفتاب  بزنید. حتی در زمستان و روزهای ابری از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. از ساعت ۱۰صبح تا ۴بعدازظهر که اشعه ماورای بنفش زیاد است از منزل بیرون نروید. استفاده از کرم ضد آفتاب همانند مسواک زدن باید یک عادت شود.

عدم مصرف مشروبات الکلی:

الکل عامل چندین نوع سرطان از جمله دهان، گلو، روده بزرگ و سینه است. علت دقیق آن شناخته نشده است، اما محققان گمان می‌کنند الکل به بافت‌های بدن آسیب می‌رساند، برای مثال، در روده بزرگ باکتری می‌تواند الکل را به مقدار زیادی استالدئید (نوعی ماده شیمیایی که در آزمایشگاه حیوانات به عنوان عامل سرطان شناخته شده است) تبدیل کند. در زنان مصرف لیکور (نوعی مشروب الکلی) میزان استروژن ( نوعی هورمون در بافت سینه) را بالا می‌برد و به طور پنهانی خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

آلاینده های سرطان زا را بشناسید و از خود محفاظت کنید.

سموم و مواد شیمیایی خطرات پنهانی هستند که در فضای زندگی و هوایی که تنفس می کنیم وجود دارند.

از مواد پاک کننده طبیعی استفاده کنید . مواد پاک‌کننده را می‌توانید با ترکیب مواد موجود در خانه (سرکه و جوش‌شیرین ) درست کنید.
 
مواد سالم برای خانه خود انتخاب کنید . از رنگ طبیعی و کف پوش های تهیه شده از موادطبیعی مانند چوب یا پشم استفاده کنید

 از تماس بدن با مواد شیمیایی اجتناب كنید . از تهویۀ مکان اطمینان حاصل کنید .سطوح کاری را عاری از گرد و غبار و مواد شیمیایی نگهدارید. از ماسک محافظ مناسب استفاده کنید.

باتری و قطعات الکترونیکی را در سطل زباله نیندازید . فلزات سنگین موجود در این لوازم باعث آلودگی محیط زیست و افزایش خطر ابتلا به سرطان می شوند.

با خود ، دیگران و محیط زیست مهربان باشید.

استرس به‌ تنهایی نمی تواند عامل سرطان شود، اما استرس می‌تواند محیط درون بدن را تغییر دهد تا اینکه وضعیت پیش سرطانی آشکارتر ‌شود. خوشبختانه، می‌توان با برنامه‌ریزی استرس را کاهش داد. کارهایی را انجام دهید تا بدنتان در سالم‌ترین شرایط قرار گیرد و جایی برای رشد سلول‌های سرطانی نداشته باشد.

برای کاهش خطر بروز سرطان های شغلی و سرطان های ناشی از آلودگی‌های زیست‌ محیطی، موارد زیر توصیه می‌شود

حذف یا کاهش میزان قرارگیری در معرض مواد شیمیایی سرطان‌زا از جمله حذف تدریجی مواد شیمیایی جایگزین‌پذیر،

کاهش غلظت ناخالصی‌های سرطان‌زا در فرآورده‌ها و نظارت نمودن بر کیفیت آب آشامیدنی،

نظارت بیشتر بر زباله‌های صنعتی برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی،

توقف مصرف تمام انواع آزبست،

کنترل و مراقبت بر میزان و دوز تابش یونیزانی محیطی که در معرض آن قرار دارید،

اجتناب از تصویربرداری تشخیصی غیرضروری با اشعه ایکس،

اقدامات احتیاطی برای محدود کردن قرارگیری افراد مخصوصاً کودکان در معرض میدان الکترومغناطیسی

 برای پیشگیری از سرطان هر چند وقت یکبار به پزشک خود مراجعه و معاینات لازم را انجام دهید. معاینات دوره ای (چک آپ) اگر چه جلوی سرطان را نمی‌گیرد اما می‌تواند پزشکان را از علائم هشداردهنده‌ی پیش سرطانی (برای مثال وجود پولیپ در روده بزرگ یا یک خال مشکوک) باخبر سازد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند بعد از ۲۰سالگی، برای پیشگیری از سرطان هر چند وقت یکبار چکاپ کنید.

خانم ها هر سه سال یکبار تا چهل سالگی باید تست سینه انجام دهند و بعد از آن سالی یکبار ماموگرافی انجام دهند (بررسی و آزمایش سینه تا ۲۵٪ خطر سرطان کشنده سینه را کاهش می‌دهد).

همچنین خانم ها هر سه سال یکبار جهت پیشگیری از سرطان رحم تست پاپ اسمیر انجام دهند (از سال ۱۹۵۰تاکنون، مرگ‌ و میر ناشی از سرطان رحم با تست پاپ اسمیر ۷۵٪ کاهش یافته است.)

از ۵۰سالگی روده بزرگ را چک کنید (اگر پیشینه‌ی خانوادگی این بیماری را دارید زودتر این کار را انجام دهید.)

 

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
بیمه
بیمه های طرف قرارداد
سوابق بیمه تامین اجتماعی
آموزش
آموزش و فرهنگ سازی سلامت
طرح تحول نظام سلامت
پایگاه اطلاع رسانی طرح تحول نظام سلامت
تور مجازی
تور مجازی بیمارستان کوثر سمنان
648241 : کل بازدید 181 : بازدید امروز 0.35 : زمان بارگزاری صفحه 3488 : بازدید این صفحه 6 : بازدیدکنندگان آنلاين