تاریخچه

کتابخانه  از سال 1368 در محل ساختمان بیمارستان فاطمیه (س) سابق و با عنوان کتابخانه بیمارستان فاطمیه تاسیس و آغاز به فعالیت نمود. در سال 1392 با جابجایی و نقل مکان بیمارستان فاطمیه (بخش های داخلی) و در سال 1393 با انتقال بخش های جراحی از بیمارستان امیرالمومنین (ع) به محل کنونی (مرکز آموزشی پژوهشی درمانی کوثر) کتابخانه نیز به این مرکز منتقل و متمرکز شده و با عنوان کتابخانه مرکز آموزشی پژوهشی درمانی کوثر مشغول به فعالیت می باشد.

 کتابخانه بیمارستان در تقسیم بندی انواع کتابخانه ها ، یک کتابخانه تخصصی محسوب می شود . سیستم کتابخانه به صورت مخزن باز می باشد. به دنبال راه اندازی سیستم یکپارچه کتابخانه دیجیتال آذرخش در سال 1393 در کلیه کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، به منظور یکپارچه سازی خدمات ارائه شده در کتابخانه های تابعه دانشگاه، ارائه خدمات در این کتابخانه از جمله بخش امانت به صورت الکترونیکی انجام می گیرد.شماره شابکا کتابخانه (ثبت شده در مرکز اسناد و کتابخانه ملی) 201720007- IR می باشد.مساحت کتابخانه حدود 200 متر مربع است که شامل بخش مخزن ،بخش مرجع ، سایت رایانه و اطلاع رسانی، میز گردش منابع (امانت) و سالن مطالعه می باشد. گنجایش سالن مطالعه به همراه بخش مرجع 30 نفر می باشد.کتابخانه بیمارستان در طبقه (منفی یک) واقع شده است.

بیانیه رسالت کتابخانه بیمارستان

کتابخانه مراکز آموزشی پژوهشی درمانی بر آن هستند تا با شناسایی نیازها، تأمین و دسترس پذیری منابع اطلاعات بالینی روزآمد برای جامعه استفاده کننده شامل اساتید و اعضای هیات علمی،دانشجویان، کادر درمان و پژوهشگران در راستای ارتقاء آموزش و پژوهش و نیز ارتقاءکیفیت خدمات مراقبت از بیمار نقش موثر و سازنده­ای داشته باشند:

 به کارگیری شیوه های نوین کتابداری و اطلاع رسانی و تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی درجهت استفاده بهینه از نیروی انسانی ، منابع و امکانات به منظور اشاعه سریعتر اطلاعات ، افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات

  • شناسایی نیازهای اطلاعاتی جامعه استفاده کننده کتابخانه شامل اساتید ،دانشجویان و کادر درمان
  • فرآهم‌آوری بهینه  مجموعه ای غنی از منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز استفادهکنندگان در زمینه فعالیت تخصصی بیمارستان در جهت پاسخگویی هر چه بیشتر به نیاز مراجعان
  • سازماندهی مؤثر مجموعه منابع کتابخانه به منظور افزایش سهولت، سرعت و میزان دسترسی به منابع اطلاعاتی
  • راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی
  • اطلاع‌رسانی در حوزههای موضوعی تخصصی بیمارستان به کاربران کتابخانه
  • کمک به پیشرفت برنامههای آموزشی و پژوهشی بیمارستان
  • توسعه و به روز رسانی مستمر صفحه کتابخانه در فضای وب

چشم انداز

کتابخانه مرکز کوثر مصمم است در 5 سال آینده با تعالی خدمات ، توسعه و گسترش فضا و امکانات، استفاده بهینه از تکنولوژی های نوین ، افزایش نیروی انسانی و ایجاد محیطی مناسب ضمن توسعه خدمات به کاربران و جلب رضایت آنان، روند بهبود مستمر خدمات و امکانات کتابخانه بویژه  شناسایی و تامین کلیه نیازهای اطلاعاتی کاربران خود، را تحقق بخشیده و به عنوان یکی از  غنی ترین ، فعال ترین و مجهزترین کتابخانه های بیمارستانی در سطح کشور مطرح گردند و نسبت به تأمین منابع و اطلاعات مورد نیاز مراجعین به طور مؤثر و سازنده اقدام نماید.

ماموریت

ماموریت کتابخانه تقویت آموزش و فعالیت های پژوهشی مرکز و حمایت از تلاش های دانشگاه در جهت بهبود کیفیت مراقبت از بیماران و ارتقاء سطح سلامت از طریق تهیه، توسعه و تسهیل دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای کاربران کتابخانه در مرکز و در سطح دانشگاه با همکاری مدیریت بیمارستان و کتابخانه مرکزی است.

اهداف 

هدف اصلی کتابخانه  کمک به ارتقاء سطح کیفی آموزش و پژوهش در بیمارستان از طریق تامین و اطلاع رسانی منابع اطلاعاتی چاپی والکترونیکی، نوآوری جهت رسیدن به بهترین شیوه های ارائه ی خدمات و گسترش خدمات علمی و پژوهشی تخصصی بالینی و فراهم نمودن محیطی مناسب جهت استفاده از این منابع در راستای آموزش و پژوهش در کوتاهترین زمان و مفیدترین شرایط ممکن است.

 وظایف

  •  پشتیبانی از برنامه های آموزشی و پژوهشی بیمارستان
  •  شناسایی نیازهای جامعه استفاده کننده و فراهم کردن امکانات ،تامین نیازها
  •  مجموعه سازی ، سازماندهی و اشاعه اطلاعات در راستای اهداف و فعالیتهای بیمارستان
  •  بررسی نیازهای مرتبط با برنامه های آموزشی و پژوهشی از طریق نیازسنجی و برقراری ارتباط های منظم با گروه های آموزشی 
  •  تامین و تجهیز فضای مناسب جهت نگهداری منابع و تجهیزات و نیز بهره گیری بیشتر اعضا از کتابخانه ها
  •  برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی مراجعان و کسب حداکثر بهره گیری از منابع و امکانات کتابخانه
  •  سفارش،خرید و دسترس پذیری منابع چاپی
  •  برگزاری کارگاه های آموزشی بمنظور استفاده بهینه اساتید، دانشجویان و همکاران از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه دیجیتال
  •  وجین دوره ای و به روز نمودن کتابهای موجود در کتابخانه

خدمات

کتابخانه این مرکز با حمایت های بی شائبه معاونت آموزشی و پژوهشی بیمارستان، بکارگیری شیوه‌های نوین کتابداری، اطلاع‌رسانی و تکنولوژی، استفاده بهینه از نیروی انسانی، منابع و امکانات و در راستای اهداف آموزشی پژوهشی بیمارستان، به عرضه خدمات می پردازد.این خدمات شامل:

• مجموعه سازی:

انتخاب، سفارش و خرید منابع کتابخانه از قبیل کتاب، مجلات، منابع الکترونیکی و ... به منظور دستیابی به مجموعه ای غنی، بر اساس نیازسنجی از گروه های استفاده کننده کتابخانه 

• خدمات فنی:

سازماندهی و طبقه بندی مواد و منابع کتابخانه ای براساس استاندارد جهانی NLM )کتابخانه ملی پزشکی آمریکا) صورت گرفته است. اطلاعات کلیه منابع موجود وارد نرم افزارگردیده و بعد از مراحل آماده سازی، آماده امانت دادن است

• خدمات عمومی:

شامل گردش مدرک (امانت، تمدید، رزرو منابع) و پیگیری های لازم

• خدمات اطلاع رسانی:

 شامل پایگاه های اطلاعاتی ، همایش ها ..

خدمات مرجع:

راهنمایی، مشاوره و معرفی منابع مناسب جهت بازیابی پاسخ مناسب

جامعه استفاده کننده

با وجود سیستم تحت وب آذرسا از سال 1393در کتابخانه امکان عضویت همه اساتید، همکاران و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان و نیز دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، امکان پذیر گردیده است. همچنین امکان استفاده از منابع برای پزشکان و پیراپزشکان غیروابسته به دانشگاه علوم پزشکی سمنان با ارائه کارت شناسایی در داخل کتابخانه امکان پذیر است.

 منابع کتابخانه

 منابع کتابخانه در حوزه های بالینی  پزشکی عمومی ، تخصصی و فوق تخصصی داخلی و جراحی و پرستاری و پیراپزشکی می باشد .

تعداد نسخ کتاب فارسی:   3534                           تعداد عنوان کتاب فارسی: 1478

تعداد نسخ کتاب لاتین:    1639                             تعداد عنوان کتاب لاتین: 1059

پایان نامه:400 عنوان ( نسخه)                              منبع غیر چاپی مانند CD و ...: 480 فایل  کتاب الکترونیک

سایر خدمات و امکانات کتابخانه

  •  تهیه فهرست روزآمد کتب مرجع کتابخانه
  • تهیه پمفلت ،راهنما و پوسترهای آموزشی آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی
  • برگزاری کارگاه هایی جهت آموزش نحوه جستجو در پایگاه های اطلاعاتی پزشکی ویژه اساتید ، دانشجویان و کارکنان
  •  آموزش و راهنمایی کاربران در خصوص برنامه های ENDNOTE،WORD, POVERPOINT  
  •  تعداد رایانه : 20 سیستم متصل به اینترنت (2سیستم در اتاق مرجع، 16 سیستم در سایت، 2 سیستم در ایستگاه امانت و مسئول کتابخانه) مجهز به پرینتر و اسکنر و ویدئوپروژکتور
  • دسترسی به اینترنت: به دو صورت lan  و wifi
  • تابلو اعلانات در بخش های مرجع ، سالن مطالعه، سایت کامپیوتر و درب ورودی کتابخانه
  • ایجاد گروه در فضای مجازی در راستای رسالت اطلاع رسانی 

به روز رسانی اطلاعات :اسفند 1400