ارزیابی ایمنی بیمارستان کوثر سمنان در مقابل بلایا و حوادث

برگزاری جلسه کمیته بحران و بلایا و اورژانس

ارزیابی ایمنی بیمارستان کوثر سمنان در مقابل بلایا و حوادث

جلسه کمیته بحران و بلایا و تریاژ و اورژانس بیمارستان کوثر سمنان در تاریخ 14 آبان ماه 94 برگزار شد

بنابر گزارش آقای عندلیب دبیر کمیته بحران و بلایای بیمارستان کوثر سمنان، جلسه کمیته بحران و بلایای بیمارستان در تاریخ 14 آبان ماه 94 با حضور اعضای کمیته در دفتر ریاست بیمارستان برگزار شد. در این جلسه دبیر کمیته بحران و بلایای بیمارستان گزارش کاملی از نحوه امتیازدهی و تکمیل اطلاعات مرتبط با ابزار ارزیابی ایمنی بیمارستان در مقابل بلایا و حوادث که اخیرا انجام شده و به تائید مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه رسیده است ارائه نمودند و مقرر شد در بخشهائی که امتیاز کامل بدست نیامده است اقدامات لازم صورت گیرد. طی دهه گذشته بیمارستان هاي کشور بشدت تحت تاثیر بلایا قرار داشته (نمونه بارز تخریب بیمارستانها در زلزله بم، زرند، ورزقان و بستک روي داده است.) و علاوه بر آن حوادثی مانند انفجار، آتش سوزي، تصادفات پرتلفات و اغتشاشات کارکرد بیمارستان ها را همواره مورد تهدید قرار داده و مختل خواهد کرد. متعاقب کمپین جهانی سازمان ملل با عنوان "ایمن کردن بیمارستان ها در برابر بلایا" در سال هاي 2008 و 2009 ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مرکز مدیریت حوادث و فوریت هاي پزشکی) با همکاري دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به ترجمه و بومی سازي ابزار ایمنی یا FHSI بیمارستان نمود و کارآیی آن را در چند بیمارستان مورد آزمون قرار داد. ابزار فارسی ارزیابی ایمنی بیمارستان در برابر بلایا که بومی سازی شده است شامل 145 آیتم در سه گروه کلی ایمنی سازه اي، ایمنی غیر سازه اي و ظرفیت عملکردي می باشد. مشاورین سازمان جهانی بهداشت، صحت ابزار فارسی را مورد تایید قرار داده اند. در خصوص این ابزار باید تاکید کرد که هدف آن غربالگري و ارزیابی سریع می باشد و در صورت لزوم باید ارزیابی هاي جزیی تر براي بیمارستان ها انجام پذیرد. در ارزیابی سریع مقاومت سازه اي 540 بیمارستان کشور در برابر زلزله که توسط دفتر مدیریت منابع فیزیکی وزارت بهداشت در سال هاي گذشته انجام شده بود که بر آن اساس 70 % بیمارستان ها را غیر مقاوم اعلام نموده بود. لازم به ذکر است که بر اساس این ابزار میزان ایمنی بیمارستان کوثر سمنان در مقابل بلایا و حوادث حدود 75 درصد تخمین زده شده است که در بین بیمارستان های کشور در رنج بالائی قرار دارد. همچنین در ادامه جلسه خانم اردشیری دبیر کمیته تریاژ و اورژانس بیمارستان گزارشی از اجرای مصوبات جلسات قبلی کمیته ارائه نمودند و مقرر شد تا پیگیری لازم جهت اجرای مصوبات قبلی کمیته صورت گیرد. برنامه ریزی جهت بازدید مدیران بیمارستان از بخش اورژانس یکی از بیمارستان های تهران، تهیه مونیتور و الکتروشوک، و نیز مشکلات واحد تریاژ اورژانس از مهمترین مسائل مطرح شده در این جلسه بود.
  • کد خبر : 5040
لینک کوتاه خبر :
کلمات کلیدی