معرفی واحد مددکاری اجتماعی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کوثر سمنان

 

پرسنل واحد مددکاری:

- نسیبه حیدریان(کارشناس مددکاری اجتماعی و مسئول واحد)

- مریم بهادر (کارشناس مددکاری اجتماعی)

 

موقعیت: طبقه همکف

تلفن:  31422030

  

ساعت کار:

7:15 لغایت 14:30  در روزهای عادی و اداری اداری

(در ساعات غیر اداری وروزهای تعطیل، آنکال مددکاری درصورت نیاز دربیمارستان حضور خواهند یافت)

 

موقعیت مکانی:

واحد مددکاری بیمارستان در طبقه همکف بیمارستان کنار حسابداری ترخیص می باشد.

 

توصیف مددکار اجتماعی:

مددکار اجتماعی فردی است که هدف او در حوزه بهداشت و درمان بالا بردن کارکرد اجتماعی افراد و گروهها است. پزشک درمان می کند و مددکار در برنامه پیشگیری، درمان و پیگیری بعدی بیماری مشارکت دارد .مددکاری بنا به اهداف عالی و خیرخواهانه ای که درخصوص کمک و مساعدت به بیماران خاص صعب العلاج، سرطانی ... خود داشته و دارد، زندگی وآسایش فردی رابه ازای آرامش بیماران ارزانی می دارد و بر مبنای عبارتی که آرمان مددکاری اجتماعی است (چراغ من روشنی بخش زندگی دیگران است)، بر آن است تا بنای امنی دربرابر دغدغه هایی که گاه و بیگاه آشیانه زندگی بیماران را تهدید می کند، بسازد.

 

مختصری از شرح وظایف واحد مددکاری اجتماعی:

1)سرکشی روزانه به بخشهای بیمارستان با هدف:

* شناسائی و یاری رسانی به بیماران نیازمند، بیماران صعب العلاج و بیماران خاص شامل نارسائی کلیه، MS، بیماران سرطانی، بیماران تالاسمی، هموفیلی و ...

* شناسایی بیماران فاقد خانواده و طرد شده شامل بیماران سالمند، از کار افتاده، معتاد، دختران فراری، و شناسایی خانوده توسط مددکار، یا تحویل بیمار به بهزیستی از طریق مقامات قضائی

* شناسایی بیمارانی که تحت پوشش هیج نوع بیمه ای نمی باشند و راهنمایی و اطلاع رسانی به بیماران مذکور جهت استفاده از بیمه

*  راهنمائی و اطلاع رسانی به بیماران مصدوم ترافیکی جهت استفاده از ماده (92) (رایگان نمودن هزینه با ارائه کروکی تصادف)

*  انجام اقدامات لازم در مورد بیماران روانی و افراد مجهول الهویه و فاقد سرپرست رها شده

* پیگیری امور متهمین اعزامی از پاسگاه، زندان، سربازان و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

* هماهنگی و اقدامات لازم جهت امور بیماران مهاجر خارجی و هماهنگی با سازمانهای مربوطه (هلال احمر)

* شناسائی مواردسالخورده آزاری، همسر آزاری،کودک آزاری و معرفی به اورژانس اجتماعی جهت بررسی وضعیت خانوادگی و حل مشکل بیمار که به صورت مصاحبه با بیمار و خانواده وی صورت می گیرد و یا از طریق تیم درمان به مددکار معرفی می گردد .

2) برقراری تحکیم و مدیریت موثر و مستمر ارتباط با:

* سازمان های دولتی، عمومی، حمایتی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، هلال احمر

* مؤسسات خیریه و بنیادهای حمایتی مانند بنیاد امور بیماریهای خاص شامل: MS، تالاسمی، هموفیلی، کلیوی، قلبی و بیماران سرطانی

* نهاد بین المللی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان جهت بیماران اتباع خارجه افغان و عراقی جهت جذب منابع نقدی و غیر نقدی به منظور مساعدت و یاری رسانی به بیماران کم بضاعت و ناتوان مالی

3) شناسائی و جذب خیرین شامل اشخاص حقیقی و حقوقی وایجاد ارتباط با ایشان جهت جذب منابع مالی وحمایت و پشتیبانی از بیماران نیازمند .

4) برقراری ارتباط با خیریه ها و خیرین جهت معرفی بیماران نیازمندجهت حمایت نقدی و غیر نقدی به بیماران خاص و صعب العلاج

5) برقراری ارتباط و جلب همکاری سازمان بهزیستی و مراکز تابعه آن

نظیر مراکز نگهداری معلولین بازپروری زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی، خانه سالمندان، شیرخوارگاه و آسایشگاه بیماران روانی ... جهت اعزام و پذیرش بیمار پس از ترخیص بیماران معلول،کودکان فراری، سالمندان طرد شده توسط خانواده ... بیماران معتاد و زنان آسیب دیده اجتماعی و نوزادان رها شده از طریق مقامات قضائی به این مراکز و ارگانها به منظور سامان دهی و یاری رسانی به بیماران مذکور

6) برقراری ارتباط با تیم درمان جهت تأمین حمایت عاطفی و روانی از بیماران به طرق مختلف ازجمله:

* مشاوره و گفتگو با بیماران و خانواده های آنها به منظور تقویت روحیه آنها به ویژه در زمان اخذ رضایت جهت انجام اعمال جراحی سنگین، قطع عضو و...

* پیگیری بهبود وضعیت اجتماعی و روانی بیماران پس از ترخیص از بیمارستان و آماده سازی بیماران از لحاظ روانی جهت تسهیل ورود مجدد به اجتماع.

7) برقراری ارتباط مناسب و همکاری با مراکز بهداشتی درمانی دیگر جهت استفاده از امکانات و تسهیلات آنان به منظور رفع نیازمندیهای بیماران

8) برقراری ارتباط مناسب و همکاری و هماهنگی با مراجع قانونی، نظیر دادستانی، کلانتری، پزشکی قانونی و پاسگاهای انتظامی، پلیس امنیت اخلاقی به منظور:

* تعیین تکلیف در موردافراد  رها شده، موارد کودک آزاری وهمسر آزاری وسالمند آزاری کفالت اطفال وکودکان و نوجوانان بی سرپرست و یا بد سرپرست

* تشخیص هویت بیماران فوت شده مجهول الهویه

* پیگری دریافت مدارک بیماران تصادفی و متهمین کلانتری ها و... با هماهنگی و همکاری واحد حراست و انتظامات مرکز

9) تهیه داروهای گران قیمت بیماران نیازمند، فاقد همراه و... از طریق هماهنگی با خیرین و خیریه ها و ...

11) ضبط و ثبت آمار و اطلاعات مربوط به تخفیفات مربوط به بیماران مشمول ردیف 129086و بیماران خاص (دیالیز،ام اس...) مشمول بند (ب) تبصره (15) بیماران سرطانی،اعصاب وروان، بی بضاعت ، مصدومان غیر ترافیکی و ارائه گزارش به دستگاههای مافوق

12) بررسی نارسائیها و مشکلات و ارائه گزارش به ریاست و مدیریت مرکز

13) انجام سایر وظایف و امور محوله بنا به شرایط و اقتضائات مختلف سازمانی و محیطی بیمارستان

14) تعداد مراجعه کنندگان جهت دریافت خدمت به واحد مددکاری بیمارستان کوثر در سال 93 :

1-2405 مورد مراجعه جهت مصاحبه ،مساعدت در هزینه(سرطانی، بی بضاعت،اعصاب وروان...

2-727 مورد مراجعه  جهت تکمیل فرم تخفیف داروهای شیمی درمانی

3-205 مورد ارجاع به صورت کتبی وشفاهی برای تسهیل حل مشکلات  مربوطه بیماران به ارگانهای دیگر

 

 

جدول وظایف واحد مددکاری اجتماعی

 

امور سرپایی

   هماهنگی با پذیرش و پزشکان در ارتباط با معرفی بیماران سرپایی با توجه به مشکل درمانی و اجتماعی وتشخیص نوع بیماری آن.

  تماس با موسسات درمانی_بهداشتی، آموزشی_اجتماعی در رابطه با مشکلات بیماران سرپایی

    تشخیص و شناسایی بیماران نیازمند و کمک در زمینه هزینه درمان

    راهنمایی جهت اخذ بیمه و سایر موارد

 

اقدامات انجام شده هنگام بستری

راهنمایی جهت استفاده از بیمه

پیگری دریافت مدارک بیماران تصادفی و متهمین کلانتری ها و... با هماهنگی و همکاری واحد حراست و انتظامات مرکز

معرفی بیمار و همراهان وی به مددکار اجتماعی مربوطه

راهنمایی جهت اخذ معرفی نامه های مورد نیاز

بررسی نیازهای بیمار در هنگام بستری و سایر موارد

 

اقدامات انجام شده در زمان بستری بیمار

 

 شناسایی بیماران نیازمند از طریق مصاحبه ،مطالعه پرونده

شناسایی بیماران نیازمند به مشاوره مددکاری اجتماعی و انجام آن

جمع آوری مدارک جهت بیمه بیماران فاقد مدارک و زائرین و...

انجام اقدامات لازم در مورد بیماران روانی و افراد مجهول الهویه و فاقد سرپرست رها شده

پیگیری امور متهمین اعزامی از پاسگاه، زندان، سربازان و مددجویان بهزیستی

هماهنگی لازم جهت تهیه ی داراروهای خارج از تعهد بیمه و لوازم پزشکی مصرفی برای بیماران بی بضاعت و در راه ماندگان

هماهنگی و اقدامات لازم جهت امور بیماران مهاجر خارجی و هماهنگی با سازمان های مربوطه

بررسی نیازهای بیمار در طول بستری و سایر موارد

 

ویزیت روزانه بیماران بستری شده در بخش ها

انجام مذاکره با بیماران

بررسی وضعیت بیمه بیماران

مشورت با کادر درمانی درپی حل مشکلات بیمار

شناسایی بیماران نیازمند

تقویت روحیه ی بیماران

برقراری ارتباط موثر با بیمار و همراهان وی

ارتباط با تیم پزشکی و سایر موارد

 

مشاوره

انجام مذاکره با بیمار و خانواده وی در پی حل مشکلات بیمار

تلاش برای تقویت روحیه بیمارانی که نیاز به عمل جراحی یا قطع عضو می باشند

شناسایی بیماران نیازمند و کمک در پرداخت هزینه درمان

تشکیل پرونده اجتماعی جهت بیماران خاص و نیازمند وصعب العلاج

تلاش برای بازگردانی بیماران طرد شده از کانون خانواده

راهنمایی و مشاوره برای مصدومین حوادث ترافیکی، نزاع و حوادث درمحل کار

مشاوره برای موارد کودک آزاری، همسرآزاری و...

مشاوره برای ادامه درمان وسایر موارد

 

اقدامات انجام شده هنگام ترخیص بیماران

تلاش برای تایید بیمه بیماران

کمک به بیماران نیازمندجهت هزینه درمان

هماهنگی لازم جهت انتقال بیمارانی که به درمانهای خاص نیاز دارند.

تلاش جهت پذیرش و نگهداری بیماران در مراکز خاص، معتادین، مجهول الهویه و بیماران میتلا به ایدز

اخذمعرفی نامه ها از سازمان ها و موسسات خیریه جهت تقبل هزینه

هماهنگی لازم جهت دفن فوتی های مجهول الهویه و بلاصاحب و سایر موارد

 

اقدامات انجام شده پس از ترخیص بیمار

پیگیری اقدامات درمانی لازم پس از ترخیص

ایجاداشتغال برای مددجویان

معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد

تهیه ملزومات مورد نیاز

ادامه مشاوره تا رفع مشکل

    راهنمایی جهت بیمه بیمارانی که آزاد تسویه حساب نموده اند

درصورت نیاز انجام بازدید منزل به طور مستمر

اسکان موقت مسافرین  تحت درمان و سایر موارد

 

جلب مشارکت مردمی

شناسایی افراد خیر تشکیل گروه نیکوکاران و خیرین و استفاده از کمکهای آنان

برنامه ریزی در جهت جلب مشارکتهای مردمی به بیماران نیازمند

برگزاری جلسات مستمر باخیرین

 

همکاری با سایر قسمت های بیمارستان

اخذ لیست  پذیرش شده از شیفت قبل تا شیفت فعلی از پذیرش

هماهنگی لازم جهت انتقال بیماران به بخشهای دیگر

تهیه وسایل عمل مورد نیاز بیماران بی بضاعت توسط مددکار اجتماعی

پیگیری پرونده های بلاتکلیف ارائه شده توسط حسابداری، به ویژه فوت شدگان و نوزادان، بیماران روانی، افراد مجهول الهویه و مجهول المکان

هماهنگی لازم با کارشناسان بیمه جهت گزارش بیمه پرونده های بستری موارد سرپایی و سایر موارد

 

سایرموارد

بررسی نارسایی ها و ارائه گزارش و اطلاعات لازم به مقامات مسئول

همکاری در جهت پیشبرد آموزشی عملی دانشجویان مددکاری اجتماعی در رابطه با فعالیتهای مددکاری اجتماعی در بیمارستان

انجام سایر امو محوله در چارچوب وظایف طبق نظر مسئولین مرکز و سایر موارد

پژوهش

پژوهش و تهیه گزارشات، مقالات تخصصی و ارائه آن به مجامع علمی

الف: ثبت و ضبط اطلاعات با توجه به استانداردهای علمی

ب: تجزیه و تحلیل اطلاعات و آماده کردن گزارش درمورد خدمات ارائه شده

ج: اجرای مطالعات تجربی جهت نشان دادن اثر مداخلات تخصصی انجام شده

د: ارزیابی بخش مددکاری اجتماعی با معیارهای بین المللی

ه: نوشتن گزارش و مستندکردن فعالیت ها و سایر موارد

 

مدیریت در مددکاری اجتماعی

 دفاع و حمایت از حق و حقوق بیماران

تلاش جهت ارتقاء سطح علمی و تخصصی(روزآمدکردن اطلاعات)

برگزاری کلاسهای آموزشی برای خانواده های بیماران جهت آشنایی بیشتر با مشکل بیمار و چگونگی قادرسازی و سازگاری با مشکل

ارتباط با رسانه های گروهی به منظور فرهنگ سازی و کاهش تفکر منفی جامعه نسبت به بیماران و سایر موارد.